GazdaságLendületben az ország első tram-train projektje

2017. január 5., csütörtök
 
Lendületben az ország első tram-train projektje

December 27-én kiírták, január 2-án meg is jelent a közbeszerzési felhívás a Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train megépítésére.

 

 

 

 

 

Ahogy azt korábban többször is megírtuk, a Magyarországon eddig nem alkalmazott tram-train által átszállásmentes utazások válnak lehetővé a belvárosi és a városhatárokon túli célpontok között, amelynek referenciája lesz a Szeged-Vásárhely közötti vonal.

 

A kiírás szerint a kivitelező feladata lesz Hódmezővásárhelyen 3,3 km hosszon egyvágányú városi villamosvonal építése, 5 megállóhellyel és 1 végállomással. A nyomvonal Hódmezővásárhely Népkert megállóhelynél ágazik ki a nagyvasútból, majd az Ady Endre utca – Tóalj utca – Szőnyi utca – Andrássy utca – Bajcsy Zsilinszky utca útvonalon a Nagyállomás mellett létesülő végállomásig vezet. A projekt része a villamos pálya, megállóhelyek, kapcsolódó útburkolat, parkolók, közúti csomópontok kiépítése is. Ezen a szakaszon kiépül a felsővezeték-hálózat, beleértve az áramátalakító, valamint a jelző- és biztosítóberendezési rendszert is.

(Mint ismeretes, időközben a Szeged-Békéscsaba vasútvonal villamosítás elmaradása miatt, most már fordítva valósul meg: Vásárhelyen villamosként, a városon kívül dízelmotorral közlekedik majd a tram-train. Az üzemeltetéshez szükséges gázolaj költségvonzatáról nincs információ.)

 

Továbbá Szegeden villamosvonal épül a szegedi 1-es Rókus megállóhelye és a Szeged-Hódmezővásárhely vasútvonal közötti 800 méter hosszon. 

A tram-train csúcsidőben 20 perces követési idővel járna a tervek szerint, Szegeden az 1-es villamos vonalára csatlakozik és a Széchenyi térig közlekedik majd.

A pályázat beadási határideje február 15-e. Magára a tervezési munkákra és a kivitelezésre kötelezően 20 hónapot határoztak meg. Ez nagyjából a tervezett 2020 körüli üzembe helyezést jelenti.

 

A Vásárhelyi Hírekben évek óta cikkek során keresztül lehet figyelemmel kísérni a tram-train terveket. Az egyik érv szerint Szeged és Hódmezővásárhely között naponta több mint 80 pár busz közeledik, több mint 15 000 utassal. A vasúti infrastruktúra ezzel szemben alacsonyan kihasznált, 12 pár vonat közlekedik a két város között.

 

Szinte egyidőben a kivitelezési tenderrel, a MÁV-Start Vasúti Személyszállító Zrt. (január 4-én) kiírta a pályázatot a tram-train szerelvényekre. Február 8-ig pályázhat az a cég, amely nyolc hibrid, dízel- és villamosüzemre egyaránt alkalmas járműre tesz ajánlatot, de opcionálisan négy további szerelvény is lehívható lesz.

 

A járműveknek egyaránt meg kell felelniük a városon belüli, villamosvasúti közlekedésnek, és a regionális gyakorlatnak megfelelő, egy órányi, kényelmes utazást biztosító feltételeknek. Négyzetméterenként négy álló utassal számolva a minimális férőhely-követelmény 138 utas (az ülőhelyek aránya legalább 33 százalék), és emellett két helyet fenn kell tartani a kerekesszékkel utazóknak is. A legnagyobb sebesség maximum száz kilométer per óra. Az elővárosi forgalomnak megfelelően zárt rendszerű, mozgássérültek számára is használható WC-ket kell elhelyezni.

A Vásárhelyi Hírek birtokában lévő 87 oldalas feltételrendszer szerint többek között a városi közlekedésnek megfelelően - a megépített szegedi peronokhoz „passzoló” 30–40 méter hosszú, harminc centiméteres peronmagasságra kell, hogy alkalmasak legyenek. Érdekesség, ami a Vásárhely belvárosában a sínek kiépítését határozza meg, hogy 22 méteres legkisebb bejárható pályaívsugárú szerelvények lehetnek.

Az egyik lehetséges nyertes pályázóról tavaly októberben írtunk. Elolvashatja ITT!

 

 

 

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Új edző, új lendület

Új edző, új lendület

Jelentős változással indult a 2017-es év a Hódmezővásárhelyi Női Kézilabda Club felnőtt csapatánál. Új vezetőedző érkezett a klubhoz.
Egy kis emelés itt-ott

Egy kis emelés itt-ott

A vásárhelyiek idén sem ússzák meg áremelések nélkül. Közel négy éve stagnáltak a közétkeztetési árak, így aztán itt az ideje a változásnak.
Nemzetközi konferencia és Észak-afrikai professzorok Vásárhelyen

Nemzetközi konferencia és Észak-afrikai professzorok Vásárhelyen

A Mezőgazdasági Kar első ízben rendez Erasmus Week rendezvénysorozatot, melynek apropója a Wellman Oszkár Nemzetközi Tudományos Konferencia.
A szezon meccsének is beillő találkozó volt

A szezon meccsének is beillő találkozó volt

Kétszeri hosszabbításba torkolló mérkőzést játszott egymással a Vásárhelyi Kosársuli és a Veszprém április 11-én este a Hódtói Sportcsarnokban.
 

És ezt már olvasta?

Kazinczy-érmes lett a vásárhelyi Szántó Emese
Kazinczy-érmes lett a vásárhelyi Szántó Emese A Kazinczyról elnevezett „Szép Magyar Beszéd” versenyt, amely az eltelt hat évtized során országos mozgalommá vált.
 
Vásárhelyi lett idén az Év tűzoltója
Vásárhelyi lett idén az Év tűzoltója Április 26-án az Országos Rendőr-főkapitányság székházában a rendőrség és a tűzoltók  védőszentjének napjáról.
 
Adatgyűjtés applikációkon keresztül: valóban aggódnunk kell?
Adatgyűjtés applikációkon keresztül: valóban aggódnunk kell? A telefonos alkalmazások felhasználói viselkedést követő algoritmusai még mindig kevésbé ismert területnek számítanak.
 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2024
Családi események Hódmezővásárhelyen 2024 2024. 15. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Deja Vu Fesztivál 2024 - Alakul a fellépők névsora
Deja Vu Fesztivál 2024 - Alakul a fellépők névsora Június 6-7-8-án, Szegeden az Újszegedi Partfürdőre ismét érkezik az ország legnagyobb időutazása, a Deja Vu Fesztivál
 
Kosarakban gazdag meccs volt
Kosarakban gazdag meccs volt Április 21-én este a Dunaharaszti otthonában lépett pályára a Vásárhelyi Kosársuli az NB I/B Zöld csoport 5-8. helyéért zajló küzdelmeinek első meccsén.
 
Majális 2024
Majális 2024 Kétnapos program a Népkertben. Városkártyával egy alkalommal ingyen sör/virsli a felnőtteknek, ingyen vattacukor és ugrálóvár a gyerekeknek.Részletes pr ogram.