MozaikIlyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

2016. október 8., szombat
 
Ilyen hybrid szerelvény száguldozhat majd

Több helyen újdonságként írnak arról, hogy a Stadler Rail szállíthatja a 8 gyorsvillamost, a majdan épülő Hódmezővásárhely-Szeged tram-train vonalra. Pedig - mint arról tavaly a Vásárhelyi Hírekben is írtunk - ez a hír már 2015 novemberében is téma volt, amikor a svájci Stadler Rail csoport felvásárolta a Vossloh-csoport spanyolországi mozdonygyártó üzletágát.

 

 

 

Fotók: vossloh.com

 

 

 

A novemberben aláírt szerződés júliustól, visszamenőleges hatállyal lépett életbe és komoly előrelépést jelent a Stadler számára a teljes kötött pályás vertikumot lefedő járműgyártóvá válás útján. Sőt, az ügyletnek hosszú távon akár magyar vonatkozásai is lehetnek. Vagyis kézenfekvő lehet, hogy a Szeged és Hódmezővásárhely közé tervezett tram-train vonal járműtendere alkalmat nyújthat a Stadlernek arra, hogy az immár hazai pályának számító magyar piacon egy új járműszegmensben szerezzen megrendelést, és egyúttal a régióban egyfajta referenciát is.

 

A nagy kérdés természetesen a műszaki tartalom lesz - ebben a tekintetben érdekes lesz majd látni a MÁV-START elképzelését a járműveket illetően. A szakemberek meghatározása szerint a tram-train nem egyszerű kategória, mivel egyszerre kell nagyvasúti előírásoknak (például a kocsiszekrény merevsége) és a városi forgalom igényeinek (fordulókör, tengelyterhelés és a többi) megfelelni. Nem utolsó sorban - ismerve a terveket - a villamosnak Hódmezővásárhelyen dízel, majd a MÁV vasútvonalra csatlakozva elektromos motorral kell működnie.

A Stadler komoly tapasztalattal bír az ilyen öszvér járművek piacán, a Vossloh Espana felvásárlása pedig további szaktudást és gyártókapacitást hoz számukra.

A képen látható - piros, fehér, zöld festésű hybrid tram-train - idén kezdte meg szolgálatát a kelet-németországi Chemnitzben. Ez a típus lehet a „befutó” Vásárhely-Szeged vonalon is. A 37 méter hosszú szerelvényben 87 ülőhely, 141 állóhely van, maximális sebessége 100 km/óra.

 

Májusban írtuk, hogy a Magyar Közlönyben az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program nevesített kiemelt projektjei között két tétel szerepel közvetlenül a tram-train beruházásának finanszírozására. Az egyik a Szeged–Hódmezővásárhely közötti rendszer kiépítésére, illetve Hódmezővásárhelyen a villamos vonal kialakítására 13 milliárd 250 millió forint, továbbá, 8 darab villamos beszerzésére 10 milliárd forint áll rendelkezésre.

Az előbbi esetében a támogatást igénylő a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő zártkörűen működő Részvénytársaság. A járműbeszerzés pedig a MÁV-START Zrt.-re írták ki. 

 

Fontos megjegyezni, hogy mindkét esetben a támogatás 100%-os intenzitású, tehát Vásárhelynek nem kell önrésszel beszállnia.

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Időmorzsák 2 - Sz..ó Lenin

Új sorozatunkban Hódmezővásárhely félévszázaddal ezelőtti apró történéseiből szemezgetünk. Lesz ki rácsodálkozik, lesz aki emlékszik szűkebb pátriája régi híreire.
Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Elektromos autókat kapnak a kórházak állami pénzből

Az autókat telephelyek közötti közlekedésre, vér és vérkészítmények szállítására, sürgősségi szállításokra, ügyintézésre lehet majd használni.
Tanévnyitó az MGK-n

Tanévnyitó az MGK-n

Általános és pótfelvételi eljárás, valamint a nemzetközi felvételi eljárás végén 253 hallgató nyert felvételt a Szegedi Tudományegyetem Mezőgazdasági Karára.
Alkotmányjogi panasz a Versenyképes Járások Program miatt

Alkotmányjogi panasz a Versenyképes Járások Program miatt

Márki-Zay Péter szerint egyértelmű politikai diszkrimináció történt nemcsak Hódmezővásárhellyel, hanem öt másik kisebb településsel szemben is.
 

És ezt már olvasta?

Ismét pályázik a kastélyra a vásárhelyi önkormányzat
Ismét pályázik a kastélyra a vásárhelyi önkormányzat Márki-Zay Péter polgármester úgy fogalmazott: „ezt a küzdelmet nem adjuk föl, nem fogjuk engedni azt, hogy a sok másik ellopott kastély után a szabadkígyósit is ellopják”.
 
Iskolakezdéskor is van jó megoldás
Iskolakezdéskor is van jó megoldás Csaknem 400.000 diák tanul(t) már a Matek Oázis segítségével. A szülők, diákok visszejelzése szerint is megoldást jelentő, könnyen elérhető, és nem kell hozzá különóra.
 
Különleges vendég Vásárhelyen
Különleges vendég Vásárhelyen

Szeptember 3-án délelőtt Márki-Zay Péter polgármester fogadta a Városházán Ukrajna budapesti nagykövetét.

 
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2
Családi események Hódmezővásárhelyen 2025/2 2025. 32-33. hét. Mindannyiunk élete egy csepp a végtelen óceánban... De mi más az óceán, mint ezen cseppek sokasága, amit valami távoli egység mégis összefog...
 
Nagyszerű mazsorett siker a győri VB-n
Nagyszerű mazsorett siker a győri VB-n A VB-n részt vett a hódmezővásárhelyi Emerald Dance Team SE, táncosai nagyszerű eredményekkel öregbítették a vásárhelyi mazsorett sportág hírnevét.
 
Tanévi menetrend 2025-2026
Tanévi menetrend 2025-2026 Mi várható a 2025/2026-os tanévre vonatkozó oktatási rend esetében, amely a tanítási szünetek idejét is tartalmazza.
 
Vásárhelyi sportolókat méltattak
Vásárhelyi sportolókat méltattak A város sportéletében is jelentős értéket képviselő eredményeket elért három fiatal vásárhelyi sportolót köszöntött a pénteken Márky-Zay Péter.