Idén jelentősen visszaesett a természettudományi képzésre jelentkezők száma. A már hozzáférhető statisztikák szerint, míg 2016-ban 7000-en felvételiztek ilyen területre, idén már mintegy 1300-zal kevesebben, mindössze 5676-an.
Képünkön laboróra a Gyulai József Természettodományos Műhelyben (Fotó: VH)
A képzési terület évek óta nem vonz elég jelentkezőt, a bekerülő diákok felkészültsége pedig meglehetősen egyenetlen.
Ösztönzésként, az érdeklődés erősítése érdekében - mint arról a Vásárhelyi Hírekben írtunk - egy országos projekt részeként 2014 februárjában a KLIK és a vásárhelyi Önkormányzat konzorciumi együttműködés keretében a Németh László Gimnázium és Általános Iskola épületében (325 millió forint EU-s támogatásból) természettudományi laboratóriumot adtak át.
Ezzel próbáltak egy olyan infrastrukturális és pedagógiai fejlesztés kialakítani, amely a modern és korszerű eszközök és módszerek segítségével támogatják a természettudományos oktatás megújítását. Hódmezővásárhelyen mind a Németh Lászlóban, mind pedig a Bethlen Gábor Református Gimnáziumban hagyománya van a magas színvonalú természettudományi képzésnek, amit országos és nemzetközi versenyeken elért sikerek jelzik.
A kifejezetten pozitív vásárhelyi tendencia ellenére, országosan a helyzet azonban kritikus, mert soha nem jelentkeztek az elmúlt 16 évben annyira kevesen természettudományi képzésre a felsőoktatásban, mint idén.
Figyelemre méltó adat, hogy 2011-ben még 11 500-an jelentkeztek a területre, ám idén már csak fele annyian. A jelentkezési számok alakulása egyértelműen jelzi, hogy a kormány szándékai ellenére kudarcot vallottak a természettudományos képzések népszerűsítésének területén.
Pedig a természettudományok fontosságát a Fokozatváltás a felsőoktatásban elnevezésű szakpolitikai stratégiában is hangsúlyozza a kormány. Mint írják, a természettudományok magas szintű művelése nemzetközi kiemelkedési lehetőséget jelent, és alapvetően fontos az összes többi kutatási és fejlesztési irányzat szempontjából; presztízse magas, és komoly hagyományai vannak Magyarországon.
Érdemes megjegyezni, hogy a tavaly ősztől szakgimnáziummá alakított szakközépiskolákban csökkentették a természettudományi tárgyak óraszámát, bevezették a komplex természettudományos tantárgyat. Ez vajon milyen hatása lesz a felsőoktatási jelentkezésekre?