MozaikHűségért kedvezményes illúzió

2019. augusztus 8., csütörtök
 
Hűségért kedvezményes illúzió

„Azt is tudják, mi az alsógatyád mérete, de azt is belövik hogy milyen gyakran mosol hajat,  de ennél intimebb dolgokat is tudhatnak az asszonyokról.”-  mondta jó hangosan egy 40-es férfi, amikor az egyik vásárhelyi szupermarketben a hűségkártyát ajánlgatta egy hostess. Ilyenkor valóban érdemes elgondolkodni, mit nyersz a hűségkártyával.

 

 

 

 

 

 

A bennfentesek tudják a cinikus választ: „Tapasztalatot!”  Mert még akkor sem nyersz, ha az az illúzió, hogy az összegyűjtött pontok levásárolhatók.

A nol.hu szerint a megkérdezett hipermarketek szóvivői inkább afféle „mindenkinek jó” szituációt akarnak belelátni a hűségprogramokba. Hiszen a vásárló amúgy is visszajár az adott üzletbe, és így viszontlát valamennyit a költéseiből, a kiskereskedő pedig stabil vásárlói körre építheti az üzletét, növeli a forgalmát.

 

Mára gyakorlatilag behálózták a piacot a különféle hűségakciók – kuponok, hűségkártyák. Piackutatói becslések szerint a vásárlók 60-70 százaléka lépett be valamelyik programba. A nagy pontgyűjtő kártyáknak – Supershop, Tesco ClubCard – immáron milliós felhasználói tábora van. Azonban, ha az akciók mögé nézünk, kiderül, hogy a hűségéért cserébe vajmi keveset kap a vásárló, ugyanakkor annál többet ad.

A vásárló elvileg valamennyit ugyan visszakap a költéseiből, ám jellemzően ez az elköltött összeg kevesebb mint egy százaléka. Ehhez nem árt hozzávenni, hogy ennél még az alapvető élelmiszerek árrése is nagyságrendekkel magasabb. A pontgyűjtő akcióknál elnyerhető „ajándék” termékek, illetve pontokban mért áruk ráadásul állandóan változnak, ami alapján él a gyanú, hogy a kiskereskedő a szokványos leértékelések vagy akciók termékeit dobja be a pontversenybe, azaz a vásárló a „hűségéért” cserébe azt a terméket kapja, amit egy szimpla leárazás eredményeként egyébként is megkapna. Vagyis kérdéses, hogy a hűségprogramok járnak-e valódi árelőnnyel a vásárló számára.

 

„Minél tovább játszanak, annál többet veszítenek. A végén pedig a kaszinó visz el mindent” – hangzott a Casino című filmben a maffia által támogatott kaszinóigazgató ars poeticája. A hiper- és szupermarketek szemszögéből ez úgy hangzik: aki bejön vásárolni a kiválasztott „olcsó” vagy akciós portékáért, az nagy valószínűséggel vesz a többi, nem akciós termékből is, aminek viszont már jóval magasabb az árrése.

Az akciókkal becsalogatott kuncsaft végső soron többet költ, mint amennyit tervezett. Minél gyakrabban jön be egy áruházba egy vásárló – például azért, hogy a pontgyűjtő kártyáknak, néhány napos, szűk időintervallumra szóló bónuszoknak köszönhetően is vásároljon, végül annál többet fog elkölteni a drágább árura is. Ráadásul ő fizeti a pontgyűjtő akció fenntartási költségeit is.

 

Nem utolsó szempont a pontgyűjtő kártyáknál az általuk kiépülő vásárlói adatbázis. Egy olyan, sok százmillió tranzakciót tartalmazó információhalmaz, amiből kiolvasható, hogy az adott piacon melyik korosztályban milyen termék forog jobban, a vásárlók mikor melyik korosztályban milyen akciókat látnak szívesen, mennyit hajlandóak költeni.

Ugyanakkor adatvédelmi oldalról – időről időre – komoly aggályok is felmerülnek a pontgyűjtő kártyákkal. A személyre szóló kártyák ugyanis tartalmazzák a vásárló minden tranzakcióját, akár egy évtizedre visszamenőleg. Ebből adott esetben igen komoly és részletes, akár személyiségjegyeket is felsorakoztató profil állítható fel. A tranzakciókból például pontosan kirajzolódik a vásárló aktuális anyagi helyzete, annak változásai, behatárolható a mozgása, életritmusa. Következtetni lehet szokásaira, életkörülményeire.

 

Így aztán a vásárló eldöntheti, akar-e hűségkártyát, vagy sem, mindenesetre jó ha tisztában van vele mit nyer vagy nyer-e egyáltalán.

 

Kapcsolódó cikkünk:


Drágán mért tájékozatlanság

 
 
VH
 

Olvassa el ezt is!

Nyolc dolog amiről ne beszélj az állásinterjún

Nyolc dolog amiről ne beszélj az...

A Vásárhelyi Hírek nem akarja elrontani a nyaralását, az érettségijét, a szakmájának...
Jövőre már minden diák ingyen fogja kapni a tankönyveket

Jövőre már minden diák ingyen fogja kapni...

Hamarosan a vásárhelyi iskolákba is megérkeznek a megrendelt tankönyvek. Az 1-9. évfolyam valamennyi tanulója...
 

És ezt már olvasta?

Kilencvenhatan kaptak 13. havit
Kilencvenhatan kaptak 13. havit Ebéden látta vendégül a vásárhelyi városvezetés a közfoglalkoztatottakat, akiknek köszönetet mondtak a városért végzett munkájukért.
 
Ismét lesz bölcsőde a Teleki utcában
Ismét lesz bölcsőde a Teleki utcában 230 millió forint támogatást nyert Hódmezővásárhely a Pénzügyminisztériumtól az ingatlan teljes felújítására és újranyitására.
 
Újra életre kelnek a magazinok oldalai
 Újra életre kelnek a magazinok oldalai 140 varázslatos hazai és nemzetközi enteriőr, nyolc formabontó installáció, egy lélegzetelállító kiállítás egyenesen a Milánói Design Hétről.
 
Napelempark Vásárhelyen
Napelempark Vásárhelyen Tavasz óta működik a hivatalosan most átadott napelempark azon a területen, amelyet 2017 májusában kapott bérbe az MVM Hungarowind Szélerőmű Üzemeltető Kft.
 
Honvédkórházként is működik hamarosan a vásárhelyi intézmény
Honvédkórházként is működik hamarosan a vásárhelyi intézmény Függetlenül az évek óta fennálló adósságállománytól, a honvédelmi tárca és a kórház  tavalyi megállapodása értelmében jelentős fejlesztések elé néz az intézmény.
 
Testvérvárosok Kupája két dobogós helyezéssel
Testvérvárosok Kupája két dobogós helyezéssel A Testvárosok Kupáján jártak a Boxing Gym Hódmezővásárhely öklözői. Az ökölvívók szokásos seregszemléjéről egy ezüsttel és egy bronzzal térhettek haza.
 
Győzelemmel indult a szezon
Győzelemmel indult a szezon A HLKC hazai pályán mutatkozott be a KSZSE elleni megyei derbin. Török vezérletével szerencsére jól bírták a hajrát, ami meghozta a győzelmet.