Ígérete szerint tíz nappal korábban, a hét második felében átadják a hódmezővásárhelyi elkerülő utat – ezt az üzemkész út közepén, élő videóban jelentette be a Facebookon Lázár János.
A Miniszterelnökséget vezető miniszter, a térség országgyűlési képviselője kiemelte: 24 éves álma valósul meg a helyieknek azzal, hogy átadják a több mint 13 kilométeres szakaszt, amelyet állami forrásból a Colas Zrt. épített meg.
A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szóvivője a Vásárhelyi Híreket arról tájékoztatta, hogy naponta 12-14 ezer köbméter föld megmozgatását jelentette az elkerülő út építése.
Tavaly nyár elejére a magas töltések, nagytömegű földmű építések nagyrészt elkészültek, ezen kívül a főpálya alatti átereszek építése, gáz- hírközlési- és elektromos közműkiváltási munkák és a régészeti feltárások is lezárultak.
Tavaly júliusban indultak az aszfaltozási munkák, melyek a főpályán – a csomópontokat és hidakat leszámítva – októberre lezárultak. Időközben a magas töltések süllyedése lezajlott, így e szakaszokon is megkezdődhetett a pályaszerkezeti rétegek építése.
Folyamatos volt a rézsűs felületeken a humuszterítés, a padka feltöltési munkák is. Ezek után októbertől szakaszosan elindultak a növénytelepítési- és a forgalomtechnikai munkálatok. A teljes beruházásban összesen 440.000 m2-en füvesítenek, 820 fát és 130.000 cserjét ültettek.
A forgalomtechnikai munkálatokhoz 8600 m2 burkolati jelet festettek fel, 100 db útburkolati prizmát, 460 db KRESZ táblát, és több mint 24 km szalagkorlátot telepítettek.
Az elkerülő egyik „kulcs-építménye” – bár Budaörsön van egy kisebb hasonló - a Magyarországon is egyedülálló körhíd, amely a vasútvonal feletti becsatlakozást teszi lehetővé.
Néhány érdekes adat a hídról. A körhíd összesen 9 szerkezetből áll: a vasútvonal feletti hídból, a főút feletti négy hídszerkezetből, illetve a két-két fel- és lehajtó ág hídjaiból.
A 47-es főút feletti hídrészekhez négy-négy íves acél gerenda tartozik, amelyek hossza 23-25 méter között változik, súlyuk pedig páronként körülbelül 30 tonna.
A pillérek: 150 és 120 cm átmérőjű vasbeton köroszlopok. Van 3 középső oszloptámasz is, ezek 150 cm átmérőjű vasbeton köroszlopok. A körhíd szélessége 12 és félméter, külső átmérője 63,21 méter.
Hazai viszonylatban a terepszint feletti 12,5 métere magasságával szokatlan építmény a körhíd. A teljes hídhossz: 81,5 méter. És talán egy kevésbé használatos műszaki adat, mely szerint a teljes hídfelület:10270 négyzetméter.